Het verslag van 4 maart

Het verslag van 4 maart

We zien vanmiddag twee nieuwe kinderen in de kring. Deze kinderen stellen zich voor emt de praatstok en dat doen we allemaal, zo weten we meteen wie er thuis ziek is en wat ons met elkaar verbindt. Bij Scarabee Kids is er herkenning als je vertelt dat je moeder borstkanker heeft of je vader chemokuren. Of iemand in het ziekenhuis ligt. Dan vertellen we aan elkaar hoe je bij kanker soms ook kan spreken van een nieuw begin. Als er na een operatie geen tumor/knobbeltje meer is. Als de behandelingen helpen en je genezen wordt verklaard. Als je niet meer naar het ziekenhuis hoeft. Dan kan iets heel gewoons als even in de tuin zitten als helemaal nieuw voelen. Dan is het fijn om weer op je school te zijn ook al vinden de andere kinderen dat maar saai. Dan is het fijn om weer te kunnen werken al is het maar voor een halve dag. Dan zijn de meeste gewone dingen fijn. Je even niet ziek meer voelen. De ouders van de kinderen zitten vanmiddag bij de gastvrouwen in de huiskamer. En iedereen maar denken dat ons Inloophuis dicht is op woensdagmiddag. Het bruist van de actitiveiten....

We lezen het boek 'Tillie en de muur' waarin Tillie op zoek gaat naar de andere kant van de muur maar geen idee heeft hoe hij daar moet komen. Hij gaat op onderzoek uit en maakt zich voorstellingen van die kant van de muur. Wat de muizen ook verzinnen het lukt niet. UIteindelijk doet een regenworm voor hoe hij er moet komen: via de grond! Als Tillie aan de andere kant komt is het feest. Zo feestelijk kan het ook voelen als behandelingen voorbij zijn. 

maart1

Raaf heeft zin in een spel en stelt het spel veertje schudden voor. De kinderen zoeken een dekentje waar we een veer opleggen en met zijn alleen schudden we de deken zodat de veer gaat vliegen. Hij mag niet van de deken af en dat is nog niet zo gemakkelijk. Nadat we het met een grote veer hebben geprobeerd gaan we het met een kleine donsveer uitproberen. Als we uitgespeeld zijn gaan we naar de grote tafel waar Nella de knutsel uitlegt. Waar voelen wij ons veilig thuis? Wat is het fijnste plekje in huis? (mijn bed, mijn stoel, op mijn kamer) Wat is voor een vogel een fijn plekje? Waarom legt een vogel z'n eieren niet gewoon op de straat? 

We maken vandaag een vogel op een nest met eieren van zachte klei. Een nieuw begin! De vogels van klei moeten zoveel mogelijk uit een stuk worden gemaakt. Dan moet je de klei een beetje duwen en trekken. Als je een kopje en een snaveltje wil plakken aan een lijf dan laat deze veel sneller los bij het drogen. De kinderen maken heel verschillende vormen vogels: van bolletjes of met een langer lijfje. De snavels zijn kort en lang. Ze kijken goed naar elkaar en passen of hun vogel op het nest past. De vogels krijgen gekleurde veren, lange veren om mee te vliegen en donsveren die de vogels warm houden. Ze zoeken de mooiste veren uit: met spikkels of in hun eigen lievelingskleuren. Het worden bonte vogels. Ondertussen wisselen de kinderen uit op welke school ze zitten en of ze meesters of juffen hebben en of er op school wel eens over kanker wordt gepraat. De een deelt wel met klasgenoten. De ander zegt dat niemand dat begrijpt. De een kent andere kinderen van wie een ouder ook ziek is, in de andere klas is ze de enige. 

maart2

De kinderen maken met hooi en een spanen doosje een nestje voor de vogels. Nu kunnen ze gaan broeden. Een antal kinderen tekent op het spanen doosje nog takjes zoals bij een echt nest. Voor Raaf maken we ook een nest: dat komt op een dienblad met heel veel hooi. Een van de kinderen maakt van wat overgebleven klei een ei voor Raaf. Hij gaat meteen zitten broeden. Wie klaar is mag van de restjes klei nog wat maken. Een van de nieuwe kinderen maakt een prachtige roos. Een ander gaat puzzelen in een puzzelboek, weer iemand gaat kleuren of met Raaf spelen. We fotograferen Raaf op zijn nest met alle kleine nestjes en vogels bij elkaar. We drinken limonade en eten dropjes en snoeptomaatjes. 

maart3

Er is nog tijd voor een kort spelletje in de kring. Alle vogels vliegen. Nella probeert ons vliegbewegingen te laten maken met allemaal dingen die niet vliegen. Als het wel kan vliegen (bv een merel, een reiger) dan mogen we meedoen met de vliegbewegingen. We weten gelukkig wel dat struisvogels niet kunnen vliegen. Niet gelukt Nella, om ons af te krijgen!

maart4

Dan steken we elkaar allemaal een veer op de hoed. Als je de hoed aan iemand geeft mag je er een paarse veer insteken en een complimentje geven. Er gaan prachtige complimenten rond: dat jij zulke mooie foto's maakt, dat jij zo goed klei kan delen, dat jij voor Raaf zorgt en hem een ei geeft, dat jij zo'n mooie vogel maakt, dat jij zo'n mooie roos kan kleien, dan je het zo lief zegt, dat je niet zo raar doet vandaag. De kinderen delen graag complimenten uit en het is ook fijn om er een te krijgen.

Als laatste mag iedereen op zijn Raafs vertellen (met je hand in de handpop) wat je het leukst vond van deze middag: de vogel knutselen, dat er nieuwe kinderen waren, samen knutselen, dat iedereen deelde over thuis, met Raaf spelen.

We halen de ouders op uit de huiskamer en laten ze trots zien hoe mooi onze vogels en nesten zijn geworden.